preloder

Lokomotiva 151-001 pred železniško postajo v Mariboru že od 80. let prejšnjega stoletja spominja tako domačine kot tudi turiste na prisotnost in pomen železnice v štajerski prestolnici. Izdelana je bila leta 1903 kot lokomotiva serije 32d nekdanje Južne železnice, z oznako RL.1 pa so jo za prevoze uporabljali na rogaški lokalni železnici. Od konca obdobja parne vleke v Sloveniji velja za edino ohranjeno lokomotivo omenjene serije.

Omenjena lokomotiva je bila v mesecu novembru in decembru 2023 deležna ustrezne kovinostrugarske obnove in barvanja. Več o sami obnovi lahko izveste v prispevku, ki so ga pripravili na Televiziji Maribor – RTV SLO.

Vizualno preprosta, a vzdržljiva lokomotiva

Južna železnica je bila primorana zelo varčevati, zato je za vleko na stranskih progah leta 1884 naročila novo, preprosto, a zato bolj vzdržljivo lokomotivo, katere vzdrževanje ne bi bilo drago. Lokomotiva, ki ji je Južna železnica dodelila serijsko oznako 32d, se je dobro obnesla in začeli sta jih izdelovati dve najvidnejši tovarni lokomotiv v Avstro-Ogrski: tista v 21. dunajskem okrožju Floridsdorf in druga v 40 kilometrov oddaljenem mestu Wiener Neustadt.

Tipska risba serije 151 JDŽ .

Za vožnje po progi Rogaške lokalne železnice

Lokomotiva je razvila moč okoli 224 kilovatov (300 KM) in največjo hitrost 45 km/h. Opremljena za vožnjo je tehtala nekaj manj kot 35 ton. Izdelovali so jih do leta 1906 – vsega skupaj 37, nekaj za Južno železnico, nekaj za druge lokalne železnice, tako v avstrijskem kot v ogrskem delu monarhije. Lokomotiva 151-001, ki je bila leta 1903 s tovarniško številko 4536 izdelana v tovarni Wiener Neustadt prav za novo rogaško železnico, 28,6 kilometra dolgo progo Grobelno–Rogatec (katere obratovanje je bilo prepuščeno Južni železnici). Dve lokomotivi te serije sta prišli na to progo in naša je nosila oznako RL 32d in številko 1 (RL, Rohitscher Localbahn – Rogaška lokalna železnica).

Lokomotiva št. 1 rogaške železnice (iz knjige Pawlik-Slezak: Südbahn-Lokomotiven, str. 55).

Obdobje po razpadu Avstro-Ogrske in vzdevek Hišna

Po razpadu Avstro-Ogrske je nova Kraljevina Srbov, Hrvatov in Slovencev (sprva Država Slovencev, Hrvatov in Srbov) prevzela kar 26 teh malih lokomotiv. V skladu z novimi določili za označevanje so leta 1933 dobile tipsko oznako JDŽ 151 in naša je bila prva na spisku, dobila je oznako 151-001.  Vozile so skoraj po vseh lokalnih progah, 151-001 pa je imela nenavadno razgibano življenje.

V glavnem je obratovala na le 3,4 kilometra dolgi progi Slovenska Bistrica-Črešnjevec–Slovenska Bistrica-mesto, občasno pa je vozila tudi drugje, 28. decembra 1935 je na primer dokumentirana nesreča na cestnem prehodu v Murski Soboti, kjer je zaradi megle in nespuščenih zapornic naletela na poštni avtomobil in ga zdrobila, pri čemer je voznik izgubil življenje. Čeprav majhna, ima vsaka parna lokomotiva zelo veliko maso in trčenje z njo je zelo verjetno usodno.

Med drugo svetovno vojno so jo zasegli Nemci in jo poslali kot premikalko v svojo letalsko tovarno, kjer je pozneje nastala tovarna TAM.

V novi Jugoslaviji je potem odšla v kurilnico oziroma železniško delavnico Maribor-Studenci, kjer je ostala ves čas: dopoldne na notranjem premiku, popoldne pa na premiku na postaji Studenci. Vsem se je prikupila in dobila vzdevek Hišna. Do takrat so se te lokomotive že pošteno postarale in počasi odhajale med staro železo – ne pa tudi praktična 151-001, ki je vztrajala. Ker je že postala častitljiva gospa, so ji zaupali tudi nekaj častnih nalog. Tako je leta 1963 vlekla posebni vlak Maribor–Celovec ob 100-letnici Koroške proge, leta 1967 pa je v okviru slovesnosti ob zaključku šolanja lepo okrašena prepeljala vagon z maturanti Srednje železniške in prometne šole s Studencev na glavno mariborsko postajo.

Še posebej pa je zanimiva njena eskapada izven železnice: leta 1965 je v Mariborski mlekarni prav pred silvestrsko nočjo odpovedal kotel za proizvodnjo pare, ki so jo nujno potrebovali pri pasterizaciji mleka. Ogrožena je bila celotna proizvodnja, a so se znašli: 151-001 so naložili na cestno prikolico in jo prepeljali v mlekarno, kjer je – izven svojega elementa – rešila situacijo. Paro je dajala čez vse praznike, ko so naposled popravili stari kotel.

Postavitev »Hišne« pred glavno železniško postajo v Mariboru

151-001 si je pridobila takšen ugled, hvaležnost in spoštovanje, da so jo, ko je odslužila, vrli Mariborčani sklenili ohraniti in so jo leta 1983 kot pomnik postavili pred glavno železniško postajo. Doživela je še eno zanimivo epizodo: Znanstveno-raziskovalno združenje za umetnost, kulturne in izobraževalne programe in tehnologijo EPEKA je v okviru umetniškega projekta Borderline, ki je sodilo v okvir programa Maribor 2012 – Evropska prestolnica kulture, lokomotivo obrnilo za 180 stopinj, kar je bila ena od umetniških predstav. Zanimalo jih je, kako se bodo mimoidoči odzvali. Po nekaj dneh so jo vrnili v prvotni položaj.

Leta 2012 so lokomotivo v okviru umetniškega projekta Borderline obrnili za 180 stopinj.

Sestrska lokomotiva 151-012 kot učni pripomoček lokomotivske anatomije

Le še dve sestrski lokomotivi sta se izognili kasaciji: mali železniški muzej v Lienzu na Tirolskem ima v svoji zbirki dobro ohranjeno lokomotivo tega tipa z oznako Sulm 1. Podobno kot za rogaško železnico so dve lokomotivi leta 1907 dobavili tudi za lokalno železnico po dolini reke Sulm (1907–1967), ki je vodila od štajerske Lipnice na zahod do mesteca Pölfing-Brunn na progi GKB.

Veliko pomembnejša za nas pa je lokomotiva 151-012, ki so jo leta 1949 v železniški delavnici v Šiški (kjer je danes Železniški muzej Slovenskih železnic) z veliko prizadevnostjo deloma prerezali, da so razgalili njene notranje organe in je tako postala učni pripomoček lokomotivske anatomije. Bila je na ogled na veliki razstavi ob 100-letnici železnic v Jugoslaviji, ki je bila tistega leta ob Moderni galeriji v Ljubljani. Po koncu praznovanja je skupaj z drugimi eksponati gostovala po Jugoslaviji in naposled obstala v Beogradu.

Lokomotiva 151-012 leta 1949 na razstavi ob 100-letnici železnic v Jugoslaviji.

Lokomotiva 151-012 je najprej dobila svoje mesto v nekdanji kurilnici v Vrdniku, ko pa so jo podrli, so lokomotivo z nekaterimi drugimi muzejskimi vozili premestili v prostore nekdanje beograjske kurilnice. Konec avgusta 2018 je omenjeno prvovrstno tehniško dediščino doletela žalostna situacija. Vandali so lokomotivo 151-012 dobesedno uničili.

Znamenito mariborsko lokomotivo 151-001 so obnovili v mariborskih delavnicah podjetja SŽ-VIT, d.o.o. Na prav tako obnovljeni ploščadi pred glavno železniško postajo v Mariboru bo še vrsto let poudarjala pomen železniške dediščine v Mestni občini Maribor tako med domačini kot turisti. Foto: Rok Šmon

Izvirna članka Znamenita lokomotiva 151-001 gre na obnovo in Lokomotiva 151-001, “Hišna” sta objavljena v Novi progi, december 2023.