preloder

V Železniškem muzeju je na ogled prototip slovenskega avtomobila, ki je bil pred več kot 60 leti narejen za to, da se bodo mladi vozniki učili varne vožnje.

V mesecu septembru si lahko ob ogledu bogate železniške dediščine ogledate še poseben muzejski eksponat – pionirski avto MOPI. Zanj skrbita Muzej motociklov Grom in Slovenska veteranska avtomoto zveza (SVAMZ).

Foto: arhiv Slovenska avtomoto zveza (SVAMZ)

Simpatični avtomobilček MOPI je bil razvit v sodelovanju med nekdanjim avtobusnim podjetjem S.A.P. (Slovenski Avtobusni Prevoznik) Ljubljana in Tomosom med leti 1958 in 1963 zaradi prometne in tehnične vzgoje. Število izdelanih avtomobilov zaenkrat ni znano.

Prvi prototip avtomobila MOPI so sestavili v tovarni TOMOS. Leta 1957 ga je preizkusil takratni inženir Hinko Čerič. Pionirski avto je bil skonstruiran na pobudo Avto-moto zveze Slovenije, njegov namen je bil pomoč pri pouku o prometni varnosti. Poimenovali so ga MOPI (moped pionir) in ga uporabljali v sklopu svojih društev za uvajanje takratne mladine v vedno gostejši promet na cestah in za pionirske prometne krožke po šolah.

Kakšno poslanstvo je opravljal MOPI

Avto-moto društvo Ljubljana (kot eno izmed društev Avto-moto zveze Slovenija) je avtomobilček MOPI javnosti predstavilo konec septembra leta 1959 ob otvoritvi Prometnega parka, ki so ga zgradili ob ljubljanskem Gospodarskem razstavišču. Prometni park je bil opremljen z miniaturnimi cestami in pravo signalizacijo, za katero je poskrbelo podjetje Iskra iz Kranja. Ob opravljeni praksi so vsi tisti pionirji, ki so opravili »izpit«, dobili posebno značko tedanje krovne organizacije Avto-moto zveze Jugoslavije, ki je predstavljala neke vrste vozniško dovoljenje.

V tem obdobju so tudi druga avto-moto društva po Sloveniji ustanavljala kolesarske in avtomobilske krožke po šolah, kjer so uporabljali podobna vozila in učili o prometni varnosti. Dva hranijo tudi v Tehniškem muzeju Slovenije na Vrhniki (avtomobilček iz OŠ Vrhnika z vgrajenim 50-kubičnim motorjem »JAP« in avtomobilček iz OŠ Križe). Takšni avtomobili niso bili namenjeni klasični cestni vožnji, ampak učenju varne vožnje na takratnih pionirskih prometnih krožkih.

V Muzeju motociklov Grom in Slovenski veteranski avto – moto zvezi so poleg skrbi za ohranjanje starodobnikov pozorni tudi na varnost v prometu. Oživitev avtomobilčka MOPI je dala možnost, da spoznajo pobližje zgodovino varnosti prometa in za tiste čase izredno inovativen način približevanja vzgoje o prometu najmlajšim. Verjamejo, da bi podobni krožki bili še kako aktualni v šolah tudi danes.

Vozne lastnosti avtomobila MOPI

Pionirski avto MOPI, ki gostuje na razstavi v Železniškem muzeju Slovenskih železnic, je odkril Peter Grom nekje na območju nekdanje Jugoslavije. Za popolno obnovo so v restavratorski delavnici Muzeja motociklov Grom na Vranskem porabili okoli 800 ur. Ob tem so našli sledove sinje svetlomodre barve znane za Tomosove mopede in izvenkrmne motorje in ga vizualno povrnili v prvotno podobo. Za pionirski avto MOPI je tudi značilno, da ima samo dve prestavi, ne more preseči hitrosti 30 km/h in ne omogoča vzvratne vožnje.

Tehnični podatki vozila MOPI
MOPI – MOPED PIONIR
Prototip inž. HINKO ČERIČ (TOMOS Koper)
Leto izdelave: 1959/60
Karoserija: S.A.P. Ljubljana
Dolžina 2200 mm
Širina 1050 mm
Zavore mehanične, na zadnja kolesa
Motor Colibri 02, letnik 1958/59 z verižnim prenosom je nameščen nad zadnjim levim kolesom
Hitrost: 30 km/ h
Prostornina motorja: 49 ccm
Poraba: 3 litre na 100 km
Sedež: 2
Prestavi: 2
Razsvetljava: 6V, dolge in kratke luči, zavorne in smerne luči
Barva: svetlo modra
Lastnik: Muzej motociklov Grom, Vransko

Viri:
– Slovenska veteranska avto-moto zveza

https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/popkultura/retro/po-skoraj-800-urah-dela-je-mali-tomosov-mopi-znova-zasijal/602708

https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/popkultura/retro/po-skoraj-800-urah-dela-je-mali-tomosov-mopi-znova-zasijal/602708

 

Obisk Železniškega muzeja in ogled avtomobilčka sta priložnost, da otrokom predstavimo potrebne ukrepe za varnost v prometu.

(Foto: Miško Kranjec)