preloder

Več kot dvesto obiskovalcev si je na sončno septembrsko soboto ogledalo stare parne lokomotive v Železniškem muzeju, ki so se jim pridružili ikonični motorji Harley-Davidson.

V soboto, 16. septembra, je Železniški muzej Slovenskih železnic gostil dogodek Promet na železnicah in cestah. V Železniškem muzeju smo tudi letos prepletli zgodovino cestnega in železniškega prometa: parnim lokomotivam so delali družbo ikonični motorji Harley-Davidson. Ker se v muzeju zavedamo, kako pomembna je varnost v prometu, smo ob začetku novega šolskega leta, predvsem naše najmlajše obiskovalce želeli na zabaven način opozoriti na ključne ukrepe za varnost na tirih in cestah.

Nad železniško dediščino in motorji navdušeni obiskovalci so se s svojimi otroki lahko popeljali z vlakom vrtne železnice, se udeležili vodenega ogleda in obnovili svoje znanje o pomembnosti železnice v preteklosti, kot tudi njene prisotnosti v sedanjosti in prihodnosti. Med sladkanjem z okusnimi palačinkami in nakupom izdelkov DAR, ki so ročno izdelani v ateljeju invalidskih delavnic podjetja SŽ-ŽIP, d.o.o., je obiskovalce pozdravila tudi maskota Slovenskih železnic.

Železniški muzej je v sodelovanju s H.O.G Lipa Chapter Slovenija pripeljal tudi ikonične motorje Harley-Davidson.  Prav letos obeležujejo 120-letnico obstoja teh ikoničnih motorjev. H.O.G. – Harley Owners Group je svetovna organizacija lastnikov motornih koles Harley-Davidson , katere ustanovitelj in lastnik je podjetje Harley-Davidson Inc., USA. Osnovni namen organizacije je druženje lastnikov in širjenje dobrega mnenja o motociklizmu in motoristih. H.O.G Lipa Chapter Slovenija je bil ustanovljen leta 1995. Glavni pobudnik oziroma »oče« je bil Rastko Korošec. V obdobju, ko internet in mobiteli niso bili razširjeni kot so dandanes je iskanje somišljenikov in postavljanje takšne oblike združenja lastnikov motociklov Harley Davidson  predstavljalo velik izziv. Ta izziv je uspešno sprejel in ga tudi opravil. Rastko je bil direktor H.O.G Lipa Chapterja do leta 2012. Njega je nasledil Miha Mušič. Leta 2020 pa je nastopil to funkcijo Peter Breskvar.  Harley slogan je »Live to Ride, Ride to Live« in tega se lastniki teh motociklov še kako držijo.  Obiskovalci so si lahko ogledali več kot 30 zanimivih motorjev in poklepetali z lastniki in lastnicami  o njihovem navdušenju nad motorji, njihovi zgodovini in skrbi zanje.

Celoten dan je bil še toliko bolj poseben, ker je ravno v soboto, 16. septembra, minilo 174 let od pomembne prelomnice  v razvoju železnice v Sloveniji, ko je bila železniška proga do Ljubljane uradno predana javnemu prometu.

Za to priložnost je bila leta 1849 organizirana velika slovesnost. Postaje Laško, Zidani most, Trbovlje in Zagorje so pripravile slovesen sprejem prvega vlaka. Okrašene so bile s cvetjem, slavoloki in zastavami. Duh tistega časa je zgovorno predstavljal napis na Terpinčevi papirnici v Vevčah: kupčija – obertnost – kmetijstvo. Program je sicer predvideval, da se bo slovesnosti udeležil mladi cesar Franc Jožef, a je zaradi bolezni za svojega namestnika določil nadvojvodo Albrehta. Slovesnosti se je udeležil v spremstvu ministrskega predsednika kneza pl. Schwarzenberga, ministra za javna dela in trgovino Brucka, notranjega ministra dr. Bacha in vojnega ministra generala Gyulayja. Vlaka z gosti sta na železniško postajo Ljubljana ob 17. uri pripeljali lokomotivi “Ljubljana” in “Triglav”. Prihod so slavnostno pozdravili zvonovi vseh ljubljanskih cerkva in topovske salve na Ljubljanskem gradu. Postaja, polna množice ljudi, je bila okrašena s cvetjem in zelenjem. Prvi je nadvojvodo Albrehta pozdravil in mu izrekel dobrodošlico deželni glavar grof Welsersheimb. Za njim pa tudi ljubljanski župan H. Guttman, ki se je hkrati zahvalil za darilo – za železniško progo. Za tem je lokomotivi in postajo blagoslovil ljubljanski knezoškof Anton A. Wolf. Sledila je podelitev odlikovanj najbolj zaslužnim pri gradnji (med drugimi je odlikovanje železne krone prejel tudi inženir Carl Ritter von Ghega). Ugledni gostje so se nato odpeljali skozi špalir do dvorca deželnega glavarja (današnje poslopje Univerze v Ljubljani). Mesto naj bi bilo celo noč razsvetljeno in povsod živahno tako visokemu obisku v čast. Naslednje jutro pa je godba Narodne garde prebudila mesto z zaigranimi budnicami.

Uporabljena literatura:

Brilej, Martin
2002 150 let železnice: od Celja do Ljubljane: 1849-1999. Litija: Tiskarna ACO Litija.

Jenko, Jože
1934 `Ko nam je stekla prva železnica.` V: Kronika slovenskih mest. Krhin Tatjana in Korošec B., ur. Ljubljana: Prometni inštitut ŽG Ljubljana. Str. 272 – 276.

Nekaj utrinkov iz sobotne prireditve, ki je potekala ravno na prvi dan letošnjega Evropskega tedna mobilnosti, si lahko ogledate spodaj:

Na motorju s prikolico nas je obiskal najstarejši voznik Harley-Davidsona, 93-letni g. Simon. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
V vrsto postavljeni ikonični motorji Harley-Davidson. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
Izmed vseh motorjev, je bil najstarejši motor tip WLA, izdelan leta 1942 (prostornina agregata in moč: 42 cui in 739 ccm). Zanimivost zgodovina tega tipa motorja je, da je leta 1945 dala ameriška vojska 21 motorjev partizanom v Šibeniku v sklopu paketa pomoči. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
Članice in člani H.O.G Lipa Chapter Slovenija so nas obiskali v zelo velikem številu, našteli smo več kot 30 motorjev. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
Tako kot železničarji dajo pravi čar parnim lokomotivam, ga svojim Harley-Davidsonom tudi motoristi s tipičnimi ruticami, jaknami (in nasmehi). Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
Na eni strani motorji, na drugi strani vlak vrtne železnice. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
Vožnje z vlaki vrtne železnice so očarale vse, najmlajše obiskovalce in starejše. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic
Ikonične motorje si je ogledala tudi maskota Slovenskih železnic. Foto: Železniški muzej Slovenskih železnic