preloder

V rednem prometu je znameniti elektromotorni vlak, znan kot gomulka, potnike zadnjič zapeljal 24. junija letos. Gomulkina res zadnja vožnja, brez potnikov, vendar z lastnim pogonom, se je zgodila v začetku julija. Natančno ob 00.00 je z ljubljanske postaje zadnja gomulka zapeljala proti Sevnici.

Z legendarnimi elektromotorniki se je v 57 letih zvestega službovanja na Slovenskih železnicah na relacijah med Jesenicami, Ljubljano, Dobovo in Mariborom prepeljalo na milijone potnikov, v reviji Nova proga piše Mladen Bogić. Vlakov z oznako 311/315 se bomo med drugim spominjali po dobro znani rdeče-kremasti barvi, ki je bila v zadnjih letih prekrita s številnimi grafiti, po značilnih treh rebrih, ki potekajo vzdolž vlaka, ter po pozibavanju na mehkih sedežih vozila, ki je lahko sprejelo tudi več kot 500 potnikov.

V rednem prometu od leta 1964

Na tedanje jugoslovanske železnice so gomulke prejeli leta 1964. Sprva testno, ker so se gomulke izkazale, pa so s proizvajalcem iz Poljske sklenili pogodbo o nakupu treh tričlenskih in dvanajskih štiričlenskih elektromotornih vlakovnih enot s sedeži 2. razreda.

Na otvoritveni vožnji 27. novembra 1964 sta novi gomulki iz Ljubljane na Jesenice pripeljali v samo 46 minutah. Redno so gomulke začele voziti prav na tej progi. Razdaljo so prevozile v dobri uri. Od Ljubljane do Jesenic je vozilo pet, od Ljubljane do Kranja štirje pari elektromotornih vlakov. Bolj zasedeni vlaki so vozili v dvojni sestavi.

Na ogled v Tržiču in Ilirski Bistrici

Zaradi obsežne posodobitve voznega parka so gomulke predvidene za razrez ali za restavracijo in muzejske namene. Najmanj dve gomulki bosta restavrirani. Ena bo stala v Tržiču, drugo pa bo v svojo skrb prevzelo Društvo ljubiteljev železnic Ilirska Bistrica, je reviji Nova proga zapisal Mladen Bogić.

Vabljeni na obisk v Železniški muzej Slovenskih železnic, kjer lahko preko bogate železničarske dediščine spoznate še druge zanimive zgodbe iz zgodovine železnice na Slovenskem.

Fotografiji:

  • Tričlenska enota vrste JŽ B 311/315-000 (št. 002) v Ljubljani leta 1966. Foto: Vinko Kokot
  • Krmilni vagon JŽ B 315-121 v požaru uničene enote št. 121/122 in dizelska lokomotiva JŽ 642-014 v Mostah leta 1979. Foto: Štefan Stepic